Vakblad online

J&W Info winter 2013-2014

cover 01 2014 nlWie niet mee is, is gezien!

De tijden veranderen snel. Een steeds moeilijker wordend economisch klimaat en een almaar meer geglobaliseerde markt vergen voor iedereen die betrokken is bij het commercieel gebeuren een constante aanpassing. Naast de aandacht voor nieuwe producten, dient ook de toekomstgerichte presentatie en de winkelinrichting bekeken te worden in het licht van deze veranderingen.

Nieuwe verkoopvormen vereisen een aangepaste omgeving. De klassieke toonbankwinkel van weleer behoort ook in de juwelen- en uurwerkenbranche tot het verleden. De opmars van eigentijdse marketingprincipes zorgde voor de komst van nieuwe revolutionaire winkelconcepten. Concept Stores, Shop-in-the-shop winkelindeling, Pop-up Stores en allerlei vormen van franchising, zijn slechts een kleine greep uit de veelheid van nieuwe stromingen en ideeën waarvan de uurwerken- en juwelenbranche evenmin gespaard blijft.

Voor sommigen reden genoeg om er, vaak na vele jaren van noeste en succesvolle inzet, definitief mee te stoppen. Voor vele anderen de aanzet tot vernieuwing en innovatie. Een nieuwe winkel(-inrichting) of nieuwe samenwerkingsvormen met fabrikanten, leveranciers of andere commerciële partners biedt vele mogelijkheden om zich te wapenen tegen de bikkelharde concurrentiestrijd.

Als vakblad willen wij er onze lezer minstens toe aanzetten om aandacht te besteden aan deze evoluties. Want, hoe u het keert of draait, misschien zijn ze bepalend voor uw zakelijk succes en uw overlevingskansen. Dat we naast deze ‘gouden raad’ ook nog even de focus richten op het groeiend belang van kwaliteitsvolle zilveren juwelen heeft dan weer te maken met de levensnoodzakelijke diversificatie binnen de sector.

Walter Van den Branden

Hoofdredacteur