Jewels &Watches Info lente 2014
Zwitserland staat niet alleen bekend om zijn adembenemende Alpenlandschappen met hoge bergtoppen. Ook de Zwitserse uurwerkindustrie levert één van ’s werelds meest legendarische exportproducten, die zowel op het vlak van kwaliteit als van prijs de hoogste toppen bereiken. Ondanks verwoede pogingen van de Japanse uurwerkindustrie om, onder meer met performante quartztechnologie, de dominantie van het mechanisch uurwerk te verbreken blijft deze uurwerktechniek met het label ‘Swiss Made’ furore maken.
Tijdens het zopas beëindigde Baselworld werd eens te meer het bewijs geleverd van het uitzonderlijk vakmanschap dat achter het Zwitsers kwaliteitsuurwerk schuilt. Maar ook de bijzonder lucratieve marketingmachine die achter het Zwitsers uurwerk schuilt, draagt ongetwijfeld bij tot het wereldwijd succes van de Zwitserse trots.
Met een terugblik op de legendarische geschiedenis van enkele eeuwen Zwitserse uurwerkgeschiedenis bracht Baselworld 2014 de historische band tussen de uurwerken van weleer en de huidige stand van zaken op het vlak van materialen, mechnismen en vormgeving extra in de aandacht.
Vanop de eerste rij was uw vakblad getuige van deze 42ste editie van Baselworld. Met professionele eerbied en bewondering voor wat het was en wat het is brengen wij in dit nummer een ode aan het Zwitsers uurwerk in al zijn glorie en verdiensten. Want zeg nu zelf: met een voor 2014 geraamde jaaromzet van nagenoeg 15 miljard euro zijn we met zijn allen op een of andere manier betrokken partij.
Walter Van den Branden
Hoofdredacteur