De beurs Orotempo in Brussel
De beurs Orotempo in Brussel – een relaas
Door Ronny Van Cutsem
De Belgische opstart van het najaarsseizoen werd in gang getrokken door de vakbeurs Orotempo. In totaal waren een kleine twintigtal bedrijven aanwezig met het meest diverse aanbod van uurwerken, juwelen, uurwerkarmbanden, parels en accessoire diensten. Organisator Fabrice Huart van Chrono Euro Diffusion was alvast heel erg tevreden met de opkomst, zo een 430 juweliers al of niet met partner vonden alvast de weg naar hartje Brussel. Op maandag was er echter de aangekondigde Europese landbouwersmanifestatie die natuurlijk voor de nodige distractie en animatie zorgden in hartje Brussel. Een aantal exposanten hadden uit voorzorg zelfs een hotel geboekt om toch maar aanwezig te zijn op maandagmorgen. Zo een betoging schrikt uiteraard de genodigden uit, met als gevolg dat maandag een vrij rustige dag was. Net zoals de Najaarsbeurs Jewels & Watches in Utrecht was de laatste dag de aangewezen dag voor onderlinge contacten tussen groothandels en leveranciers. De detailhandelaars die het toch aandurfden om met het openbaar vervoer te komen werden dan ook als ‘royals’ bediend met als toemaatje een piekfijne en verzorgde catering.
Eye catchers en aanbod
Bij Van den Bosch & van Ranst vergastte Layla Sofie Aiad de bezoekers op de nieuwe collectie trouwringen f’OrU die in de smaak viel bij de juweliers. Verder waren een heel aantal prospecten onder de indruk van het educatieve en praktische aspect van de vernieuwde website. Ook veel enthousiasme over de nieuwe Ring Configurator. De verkoop van de klassieke gepersonaliseerde trouwringen wordt hiermee ten volle ondersteund en ook veel gemakkelijker voor de juwelier.
Alain Schmitz van de firma Be So toonde er met enige trots de high-tech keramiek uurwerken van Bering, een materiaal met uitzonderlijke eigenschappen die zeer resistent is aan krassen. Bovendien zeer licht, hittegevoelig en anti-allergisch. Daar de oppervlakte van het uurwerk zeer glad is, geeft het ook een zeer plezant en comfortabel gevoel.
Vincent Gaye C°; geleid door Hubert Janvier en Fédora Gaye; pakte voor de eerste keer uit met het Deense uurwerkmerk Obaku, dat blijkbaar fel gesmaakt werd bij de merendeel van de aanwezigen. Opvallende, nieuwe aanwinst voor het merk is trouwens de dameslijn met zeer ranke wijzerplaat en opvallende Swarovski steentjes om het uur af te lezen. Een design dat volgens de ontwerper Christian Mikkelsen het horloge nog vrouwelijker maakt. De distributie van Obaku in Nederland is in handen van City time Jewels & Watches.
Bij Chrono Euro Diffusion, bedrijf geleid door Olivier Blanpain en zijn vrouw Béatrice Blanpain was er dan weer schoon volk op de beursvloer. Zo was er bezoek van Misss Brabant Wallon en haar twee runner-ups. Chrono Euro Diffusion staat onder meer in voor de verdeling van Casio, Hugo Boss, Tommy Hilfiger, … Opmerkelijk was ook de interesse voor de vernieuwde Pontiac horloges met Belgisch ontwerp, Zwitsers gangwerk en saffierglas. De horloges wordt met de grootst mogelijke zorg vervaardigd en zijn voorzien van unieke details, dat klassieke modellen van hoge kwaliteit biedt.
Voor het overige bood de vakbeurs een zeer ruim scala van horlogemerken en sieraden. Ik blijf het persoonlijk spijtig vinden dat bedrijven zoals Beheyt, Festina Group en Rodania nog niet de weg hebben gevonden en de hoofden bij elkaar steken om dit concept van vakbeurs verder te ondersteunen. Nu wat niet is kan nog komen, wij als vakblad komen alvast voor onze mening uit.
Orotempo in januari 2016
In primeur vingen we ook het nieuws op dat Orotempo volgend jaar al heel vroeg zal georganiseerd worden, namelijk op 17 en 18 januari op een totaal nieuwe locatie die meer exposanten kan ontvangen. De besprekingen zijn op dit ogenblik nog volop aan de gang. Het doet ons plezier dat er werk wordt gemaakt van een zeer groot professionalisme voor de organisatie van deze vakbeurs. Wij houden jullie alvast