Messe Frankfurt - Tendence 2017
In the picture nl,  Vakbeurs

Laat je inspireren op Tendence in Frankfurt

Toegegeven de internationale vakbeurs voor consumentengoederen Tendence is zeker niet de grootste vakbeurs als het om juwelen gaat. Maar ze geeft een zeer goed beeld van internationale juweelontwerpers die gedurfde en vooruitstrevende juwelen op de markt brengen, voor uurwerken is dit zeker geen hotspot.  Dus als je in jouw zaak een juwelenmerk wil aan bod brengen dat doordeweeks uit de band springt, dan is dit the place to be. Opvallend, het is ook één van vroegste beurzen op het jaar die als eerste op het najaars/kerstseizoen en voorjaarseizoen mikken.  Tendence biedt daarnaast een uniek overzicht van home, aankleding, decoratie, gifts, juwelen, fashion accessoires, tafel en keukengerei, textiel en outdoor living.  Wij brachten alvast een bezoek eind juni aan dit walhalla.  

 

De juwelenmarkt in cijfers

Net voor het van start gaan van de Tendence beurs werd een grootscheepse studie  uitgevoerd door Retail Consultants uit Keulen die ons meer inzicht geeft over de import en export tussen EU landen.  De juwelenmarkt staat voor een hoog; complex, zeer onafhankelijke, internationale flow van goederen, zoals blijkt uit de volgende cijfers : het productievolume van alle EU landen bedraagt € 9.4 miljard in 2015 in juwelen waarde, waaronder € 13.2 miljard als import en niet minder dan € 15.7 miljard gaat naar de export.

Italië is hierin een uitzondering en heeft een uitstekende positie met een productie quota van 362 percent. Slechts een kwart van het productievolume van € 4.7 miljard is voldoende voor de inheemse vraag in het dit land. Juwelen ter waarde van € 1.7 miljard werden geïmporteerd, terwijl de waarde van de exportproductie bijna € 5 miljard bedroegen. In de Europese Zone, is Frankrijk het enige land dat dit min of meer kan bijbenen met een juweelexport met als waarde € 4.2 miljard.

 

Onze impressie van het juwelensegment

Bij het betreden van hall 11.1 vallen al snel de veelvuldige stands met gemstones op, die op zich altijd zorgen voor een zekere shoppingdrukte.  Hoe verder we in de hall vorderen merken we dat we al vrij snel in contact komen met allerlei fashion accessoires zoals sjaaltjes, handtassen en accessoires. Leuk maar, niet direct onze doelgroep.

Wat ons vooral opviel was ook de aandacht die gegeven werd aan jonge talenten in het Talenten forum.  Hier kwamen we in contact met onder andere Eva Fernandez Martos uit de UK die gewone objecten uit haar natuurlijke context haalt om er sociale of politieke zaken mee aan te kaarten. Zij specialiseerde zich in 3D jewellery met gedurfde creaties, niet direct zo snel verkoopbaar, maar eerder ontwerpen die je in een galerij zou kunnen gaan verkopen.

Lees HIER het vervolg van het gerpinte artikel

Verderop komen we in contact met LI Wan Shu; ook afkomstig uit de UK; die met haar fluorescerende collectie ‘Go with the glow’ juwelen zeer speelse en kleurrijke creaties op de markt brengt. Hiervoor gebruikt ze acryl, bewegende kralen, UV reactive nylon draadjes, UV licht en fluorescerende verven.  Door middel van een zaklamp lichten de lichtgewicht broches en arm- en halsbanden op.  Een instant waaaw effect verzekerd. 

Noteer nu alvast 30 juni tot 3 juli 2018 in uw agenda voor een bezoekje aan Tendence.  Vanuit België makkelijk doenbaar met de wagen (400 km) of met de ICE internationale trein.  Bovendien is Frankfurt een shoppingmekka als stad.

 De volgende Tendence vakbeurs gaat door van 30 juni tot – 3 juli 2018.