Juwelier Zwitserland in Aalst
Een late vrijdagnamiddag stap ik in de maand juni de pop-up store binnen van de gerenommeerde juwelier Zwitserland. De stofwolken komen mij net nog niet tegemoet, maar je voelt de hectiek van de renovatiewerken in je nek. Wim de Cock, zaakvoerder ontmoet ik snel en stelt mij voor om boven op een iets rustiger plekje onze afspraak verder te zetten.
Tijdelijke situatie
Eenmaal in alle rust vertelt Wim ons dat de vorige verbouwingen eigenlijk nog maar dateren sinds 1997, maar dat de huidige plannen om gevoelig uit te breiden al bijna 5 jaar klaar liggen. Maar uiteraard dit soort verbouwingen gaan niet over één nacht ijs. Wim vertelt “Het gebouw hiernaast stond te huur en had laatste tijd ook te maken met het fenomeen ‘pop-up’. Daar het gebouw eigenlijk tot de familie behoort, hebben we dan maar de knoop doorgehakt en kunnen we nu naar een maximale oppervlakte van 480 M2 overgaan met een gevellengte van zo maar even 22 meter. Op dit ogenblik is de winkel tot op het beton gestript, zelfs de volledige bedrading is verdwenen. Er komt zo maar eventjes 15 km nieuwe bedrading in de plaats. In de overgangsfase die eind juni af zal zijn, hebben we ervoor gekozen om de huidige winkel; evenwel zonder de duurdere goederen; tijdelijk over te brengen naar het pop-up gedeelte om ons clienteel toch blijven te bedienen. We doen er nu alles aan om begin juli te kunnen openen en daar worden we zeer goed bijgestaan door Bjorn de Schepper, van de winkelinrichter E.C. De Schepper uit Mechelen.”
Wat brengt de toekomst ?
De toekomst is inderdaad veelbelovend, we spreken over een belevingswinkel met als het ware een vitrine kijkstraat van bijna 20 meter lang, zo heeft Swatch zo maar even een vitrine van 2,5 m lang. En krijgt Pontiac er een shop-in-shop, een primeur voor Pontiac. Zowel de hippe youngster kan er terecht voor de fashionmerken als het rijpere vaderfiguur voor de high-end merken. We zijn begonnen met de renovatie langs de achterkant, zo werd het back office atelier waar de uurwerkmaker zit en ook het verkooppersoneel al volledig gerenoveerd. Verder werd de veiligheid optimaal verzekerd door 20 camara’s en komen er drie tv locaties in de winkel.
De eigenlijke inrichting van de winkel
Een van highlights van de winkel zal het eventeiland zijn, een vierkante ruimte waar we op regelmatige basis een gastmerk zullen uitnodigen, zo zal het eerste merk Tag Heuer zijn. In plaats van één centrale ontvangstbalie zullen we ook over meerder verkoopbalies beschikken en werd ook voorzien in een Brandbar, die aangepast kan worden aan het merk. Vanaf begin juli zullen we dan ongeveer 60 merken gaan verdelen, een fulltime bezigheid voor de 8 personen die de winkel beheren. De highlights van onze high end merken : Cartier, Montblanc en MeisterSinger. Voor de fashion merken willen we absoluut kwalitatief blijven en blijft Michael Kors hoge ogen gooien. Hier hebben we naar de toekomst alweer enkele events gepland, zoals het Mini Cooper event.
Luxe shop
Winkelbeleving is dan ook het sleutelelement naar een succesvolle toekomst in fysieke retail. Uitzonderlijk in deze belevingswinkel is de geïntegreerde luxe shop “Zwitserland Lounge” waar je duurdere producten zoals ook Cartier en MontBlanc kan terugvinden.
Deze shop heeft een aparte inkomdeur in de buitengalerij en is ook toegankelijk voor het publiek vanuit de fashion shop. Algemeen werd gekozen voor strak tijdloos design, karaktervol maar ondergeschikt en volledig ten dienste van de producten en merkencorners. Heldere, witte vlakken in combinatie accenten in goudbrons voor de luxe shop, met een diep zwarte parketvloer in de buitengalerij. Een ding is zeker, Aalst heeft er een pareltje van een luxezaak bijgekregen en als inwoner van deze stad kan ik dat alleen maar toejuichen.