Uw vakblad online

Klaar voor de strijd

Klaar voor de strijd

Nu de vakantieperiode en de start van het nieuwe schooljaar definitief achter de rug zijn, kondigt zich stilaan de spurt naar de eindejaarsperiode aan. Wellicht bent u er al enige tijd mee bezig en schuimde u, net zoals wij, allerlei binnen- en buitenlandse salons en beurzen af op zoek naar commercieel aantrekkelijke producten. Onontbeerlijk, want in een steeds snellere en meer competitieve markt is het niet alleen een kwestie van bij te blijven maar steeds een stapje voor te zijn op de concurrentie en op de niet te onderschatten kennis van de consument. Voor de vakhandel is dit een nooit geziene uitdaging om de juiste keuzes te maken en in een almaar sneller tempo risicoloze beslissingen te nemen. Graag willen wij u daarbij met de inhoud van dit nummer behulpzaam zijn.

Want ook hier speelt het alom gekende marketingprincipe van doorgedreven infomatievergaring en marktonderzoek, aangevuld met de nodige vakkennis en ervaring een cruciale rol. En omdat overleven geen optie is in onze luxesector komt het er nu, meer dan ooit, op aan om op een commercieel verstandige manier het consumentenvertrouwen in de juiste banen te leiden. Vanuit de stellige overtuiging dat de prijs van de edele metalen (ook van zilver!) ongetwijfeld nog lange tijd ongehinderd in de positieve richting zal blijven evolueren, is en blijft een juweel of een mooi uurwerk in deze economisch onzekere tijden niet alleen een goede belegging maar biedt het tevens aan de bezitter een gevoel van voldoening en de uiting van een optimistische levensvisie.

Met een recordbedrag aan opgepotte spaarreserves vormt dit alleszins dé uitdaging voor de ganse sector in de komende eindejaarsperiode. Want zoveel moet duidelijk zijn: ook andere sectoren zullen zich niet onverlet laten om op de meest agressieve manier het spaarpotje van de consument te veroveren. Een goede reden voor de uurwerken- en juwelenhandel om zich op de meest overtuigende en de meest strijdvaardige wijze op een succesvolle eindejaarsverkoop voor te bereiden.

Walter Van den Branden
Hoofdredacteur