luxegoederen hebben geen last van de crisis
Luxegoederen hebben geen last van de crisis
Het klinkt natuurlijk als een afgezaagd cliché wanneer we stellen dat de inhoud van de titelsong uit de succesfilm ‘Gentlemen Prefer Blondes’ van 1953 nog steeds brandend actueel is. Ook nu weer heeft het wankel economisch en financieel klimaat ervoor gezorgd dat wie over geld beschikt steeds meer op zoek gaat naar vaste waarden.
Diamant, goud en juwelen behoren weliswaar tot de categorie van de luxegoederen maar hebben blijkbaar weinig of geen last van de crisis. Vooral in de hoogste regionen worden vandaag de dag ‘gouden zaken’ gedaan. Het hoeft geen betoog, een mooi halssnoer, een waardevol uurwerk of een dure ring geeft meer zekerheid dan een wankele belegging in waarde(loos)papier of in andere bancaire producten.
En omdat het spaarboekje ook al niets meer opbrengt – zelfs geteisterd wordt door het negatieve effect van de inflatie – worden meer begoede consumenten aangetrokken door het idee dat geld moet rollen. Met als gevolg dat dure (diamant)juwelen en uurwerken ook in deze barre tijden als zoete broodjes over de toonbank rollen. Reden voor het Antwerp World Diamond Center (AWDC), met Antwerpen als wereldwijde draaischijf voor zowat 80% van alle ruwe en 50% van alle geslepen diamanten, om het belang van de sector en van ‘het steentje’ nog eens extra in de verf te zetten.
Walter Van den Branden
Hoofdredacteur
Editie Manager
Eve Barthélémy