Juwelier Bosmans Aalst
Op visite bij juwelier Bosmans uit Aalst
door Ronny Van Cutsem
De naam Bosmans is wellicht nog steeds een betrekkelijk nieuw begrip in Aalst, maar daar is met de nieuwe winkel zeker en vast verandering ingekomen. Voorheen droeg dit huis op de Grote Markt, voor het Belfort; de naam De Wolf. Marc Bosmans en zijn familie; van de gelijknamige juwelierszaak uit Halle; namen de zaak over in 2013. Marc vertelt “Het was eerder puur toeval dat de naastgelegen zaak vrij kwam en zoals dat meestal het geval is het dan eerder te reageren op het juiste tijdstip. Dit soort gelegenheden doet zich meestal niet zo vaak voor !” De twee zonen helpen nu reeds in de zaak, de ene als marketeer, de andere als KMO manager. Daarnaast heeft iedere bediende/verkoper zijn eigen specialiteit : HRD diamanten, cultuurparels, bepaalde uurwerkmerken. In totaal werken er 6 personen in de zaak in Aalst en 15 mensen in Halle. Bureel Visueel maakte enkele conceptbeelden om de eindklant te overtuigen van het strakke concept. Het plan en de aanzichten, samen met enkele inspiratiefoto’s werden uiteindelijk door Bureel Visueel perfect vertaald in een 3D visualisatie. Op zeer korte termijn werd een perfect beeld geënsceneerd van de voor ogen hebbende inrichting in de fashion en luxe afdeling en van de te renoveren voorgevel op het statige marktplein.
Totaalproject
Voor de uitvoering van het totaalproject werd beroep gedaan op de know-how van architectenbureau OOburo uit Oudenaarde, die juwelier Bosmans per toeval via familie leerde kennen. Van in het begin was er een duidelijke klik, zo werd van in het beginne overeengekomen om de huidige winkel te behouden voor het high-end segment. Door middel van een doorgang naar de naastgelegen winkel werd de bestaande winkel van 150 m 2 uitgebreid naar ongeveer 450 m2. In dit nieuwe deel werd geopteerd om de fashion merken te herbergen. Ik moet zeggen dat dit aardig gelukt is, de drempel is inderdaad laag en je krijgt niet onmiddellijk de indruk dat je bij een juwelier binnenloopt. Eenmaal binnen in het fashion gedeelte valt onmiddellijk de Swarovski corner op, gevolgd door de Ice watch wand en daarna de Pandora Store. Marc vertelt ons ook vol trots dat zij ook het horlogemerk Zeppelin zullen gaan voeren. In totaal zullen er 42 juwelen en uurwerkmerken verkocht worden.
Welke diensten
De nieuwe uitgeruste ateliers herstellen juwelen en horloges met uiterste zorg en ook edelstenen kunnen vakkundig geplaatst worden. Daarnaast is er ook de Bosmans lijn, waarbij Kris Bosmans met het oud goud een origineel ontwerp uitvoerig uittekent. De 3D-technologie maakt het dan weer mogelijk om een levensecht beeld te creëren. Tenslotte kan de klant kiezen tussen onze bestaande collectie van transformaties of een eigen ontwerp met de nieuwste 3D-technologieën.
Fashion met lifestyle- en conceptstore gevoel
Mbt tot de afdeling fashion juwellery was het opzet om in de eerste plaats drempelverlagend te gaan ontwerpen, hierbij werd gekozen voor een lifestyle- en conceptstore principe; dit zorgt ervoor dat de klant in een huiselijke en ongedwongen sfeer kan shoppen.
Eén van de belangrijkste aandachtspunten was de overhang van de buitenzone (etalage) naar de binnenzone, elk obstakel diende hier geëlimineerd te worden zodat de klant tijdens het shoppen zonder het te beseffen in de binnenzone terecht komt.
Daarnaast werd getracht om met het principe van shop in shop of merkencorners geen ‘Inno’-gevoel te krijgen maar één geheel, dit werd bekomen door het plafond en de muurafwerking door te trekken in de corners.
Het gebruik van wit in de etalage zorgt voor een weidser, speelser en jonger uitzicht, wit is de opener en nodigt uit.
Het gebruik van gordijnen met gesloten en open structuur, rustelementen zoals grote poufs, parket en houtfineer, koevellen, inlegplafonds zonder tegels, zichtbare technieken, enz dragen eveneens bij tot het lifestyle- en conceptstore gevoel.
Luxe segment ook welkom
De luxe-afdeling werd meer gesloten opgevat, een klant moet zich hier geborgen en relaxed voelen en moet samen met de verkoper afgezonderd van andere klanten zijn keuze kunnen maken.
De etalage werd aan de binnen- en buitenzijde in een mat zwarte uitvoering gestoken omwille van de warmte en de klasse, alsook gezien juwelen bij een correcte belichting op zwart het best de aandacht trekken, de eigenschappen, kleur, schakeringen, enz worden veel meer benadrukt.
In de luxe-afdeling werd gekozen voor een exclusievere materiaal- en uitvoeringskeuze, door het gebruik van een handgeweven kamerbreedtapijt, inlegpanelen en molures, smeedijzeren binnenramen als afscheiding tussen de zittende verkopen en volle gordijnen.
De winkelpui werd in tegenstelling tot de sobere strak witte voorgevel van de fashion voorzien in zwart geschilderde houten inlegpanelen om reeds van buiten uit duidelijk een onderscheid te maken tussen beide entiteiten, een samenhang werd bekomen door het gebruik van zwarte, van ‘Bosmans’ voorziene markiezen aan de gevel.
Centraal tussen beide winkels werd de service/herstelzone voorzien, alsook het bureau van Marc Bosmans. Een mooi vooruitzicht om hierin te mogen werken.
Juwelier Bosmans – Grote Markt 16 – 9300 Aalst – www.juwelier-bosmans.be