In the picture nl

De juwelier en het nieuwe winkelen.

conseommatrice mobileDe juwelier en het nieuwe winkelen
door Esther Ligthart

Dat er veel zal veranderen in de komende jaren in de retail is al langer gekend. Maar dat die veranderingen veel sneller zullen gaan dan tot nu toe verwacht, is verrassend, zelfs voor de experts.
Wat betekent dat voor u als juwelier en wat kunt u zelf ondernemen? We zetten een aantal ontwikkelingen en tips op een rij.

Ontwikkeling, trends en tips:

●    Het “midden” is compleet verschoven. Lage prijsaanbieders hebben zoveel druk uit geoefend dat dit het nieuwe midden is. Kies uw focus! Middensegment of hoger segment. Enkel echt grote retailers kunnen beiden markten bedienen.
●    Er is sprake van een veranderend koopgedrag en een persoonlijke benadering wordt belangrijker. Klanten zijn nog wat terughoudend met het delen van persoonlijke voorkeuren, maar vinden ‘herkend en erkend’ worden in de winkel heel prettig. Wanneer de drempel tot het delen van persoonlijke voorkeuren is overwonnen, zal er een compleet nieuwe benadering mogelijk zijn.
●    80-90% verwacht in 2020 in o.a. de juweliersbranche nog steeds de fysieke winkel te willen bezoeken om het product te ervaren. Let op : hun eerste stap wordt niet bij u in de winkel gemaakt. Deze vindt vooraf plaats. Daarom is een uitstekende website, een duidelijke ‘client journey’ opzetten en social media, om contact te maken met de klant, uiterst belangrijk. Iedere shopping trip begint online!
●    De klant wil ieder moment van de dag kunnen kopen. Dat kan bijvoorbeeld door er andere openingstijden op na te houden. Speel slim in op uw eigen doelgroep. Huishoudens veranderen drastisch, veel kleinere huishoudens, grote groep vitale ouderen en singles.
●    De zogenaamde digitale superconsument is in aantocht, jongeren laten zich nu al louter inspireren en informeren via blogs, social media en fora. Maar ook de oudere klant leest veel online voordat hij een beslissing maakt. Transparantie wordt belangrijker. Een klant zal meer willen weten over de achtergrond van een product.
●    Emotie en beleving, punten waarop u zich kunt onderscheiden! Waar bent u echt goed in? Hoe kunt u uw goed geïnformeerde klant boeien? Zorg ervoor dat de mensen hun ervaring willen gaan delen!
●    Winkelstraten moeten gaan samenwerken, een gezamenlijke visie en marketing budget opzetten, om een aantrekkelijke sfeer te creëren waardoor klanten de moeite wel willen nemen om naar u toe te komen.
●    De eigenaar moet weer het boegbeeld worden van de winkel en met zijn eigen passie en bezieling het team motiveren

Wat gaat er nog meer veranderen?

Naast veranderend koopgedrag van de klant, komen er steeds meer outletcentra, buitenlandse winkels die zich op de Beneluxmarkt storten, er wordt een algehele prijsdaling verwacht van wel 25%.Veel minder winkels maar wel grote platformen zoals Alibaba, die producent en consument direct bij elkaar brengen. Online bestellen en levering binnen één uur, worden de norm.

Veranderingen vragen om nieuw ondernemerschap. Een hele uitdaging! Meer lezen? Kijk op inretail.com en op de site van Cor Molenaar. Of laat u inspireren door Burberry op YouTube: “waarom burberry wel succesvol is”.

In de Benelux hebben we overigens een primeur: FYN biedt als eerste een “omni channel retail”  platform.
Hiermee komt het realiseren van de eerste stappen voor de toekomst van uw winkel binnen handbereik.
Meer info vindt u op: www.fyn.nl

 

Ce texte est disponible en: Frans

Gérante et fondatrice du magazine Jewels & Watches Info, magazine professionnel édité pour la Belgique et le Grand Duché du Luxembourg